Önceki başlık :: Sonraki başlık  
Yazar Mesaj
ishak_hoca



Kayıt: 27 Ağu 2007
Mesajlar: 491

MesajTarih: Cum Ksm 28, 2008 2:57 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

Soru: Kurban Ne demektir?
Türk diline geçmiş şekli ile Uhdiyye kelimesinin manasıdır. Bu kelimenin İslami ıstılahta kullanılışı ise şöyledir: Allahu Teala'ya (c.c.) ibadet niyeti ile belirlenmiş bir vakitte, hususi bir hayvan kesmeye kurban denir. (2)
Soru: Kurbanın Dindeki Yeri ve Fazileti nedir?
Hacc günlerinde kurban kesmek Kur'an sünnet icma ile sabit olan bir ameldir. Kur'anı Kerim'de Allah (c.c.) Saffat suresinde biz kullarına şu kıssayı bildirir: "Ne zaman ki o, babasının yanı sıra yürümeye başlayınca dedi ki:" Oğulcağızım! Gerçekten ben rüyamda seni boğazladığımı görüyorum. Bak artık sen ne düşünürsün? "Babacığım! Emr olunduğun şeyi yap! İnsaallah beni sabredenlerden bulacaksın. Böylece ikisi de teslim olup onu alnı üzere yıkınca Biz Ona: "ey İbrahim" diye seslendik. Rüyanı gerçekleştirdin. Muhakkak biz ihsan edicileri böyle mükâfatlandırırız. Muhakkak bu apaçık bir imtihandı. Bizde O'na büyük bir kurbanlık fidye verdik."Sonra gelenler arasında ona (güzel bir övgü) bıraktık. İbrahim'e selam olsun." (3)
Kurban kesmek İbrahim (a.s)' dan bizlere kamlış bir sünnettir. Bu konuda Allah Resulü (sav) şöyle buyurmaktadır: ".... Zeyd b. Erkam (r.a.) şöyle demiştir. Rasûlullah'ın ashabı
Ya Rasulullah! Şu uhdiyeler (yanı bayramda kesilen hayvanlar)nedir? dediler. Resuli Ekrem(sav): "Babanız İbrahim'in sünnetidir." Cevabını verdi. (4)
Resulullah (sav) kurban kesmenin Hz.İbrahim (as.)'nın sünneti olduğunu belirtmiş ve sünneti kendisi de kabullenip bizzat uygulamıştır. Kurban kesmenin fazileti ise şu hadiste zikredildiği gibidir. "...Aişe(r.anha)'dan rivayetle Peygamber (sav) şöyle buyurmuştur: "Ademoğlu kurban bayramı günü kan akıtmaktan fazla Allah (c.c) katında sevimli hiçbir amel işlememiştir. Şüphesiz o ( kesilen kurban ) kıyamet günü boynuzları tırnakları vekilleriyle gelir. Şüphesiz Kurbanın kanı daha yere düşmeden önce Allah(c.c.) katında kabul olunur. Artık (sevabı böyle olunca )gönüllerinizi Kurban kesmek sebebi ile (sıkıntılı değil) hoş olsun." (5)
Gerçekten kurban keserken bu Allah(cc)'ın emridir, sırf onun rızası için kesmeliyim düşünce ve niyeti mü'min kalbini ve benliğini sormalıdır. Yoksa Allah(cc)'ın dediği gibi: Onların etleri de kanları da Allah'a ulaşmaz. Fakat sizden O'na takva ulaşır.." (6)
Soru: Kurbanı Kimler Keser?
İmamı Azam(rha)nisab miktarı malı olan( Borcunu çıktıktan sonra 260 milyon parası kurban günleride olan) müslümanın üzerine kurban kesme vacib olduğunu söylemiştir.
"Ebu Hureyre (R.a)'dan Rasûlullah(sav) dedi ki: "Kim kurban kesmek için bir genişlik bulurda Kurban kesmezse bizim namazgâhımızda bulunmasın " (Cool
Bu hadisten hareketle islâm âlimleri Kurban kesmenin vacib olduğunu söylemiştir. Yani hür, akıl baliğ zengin ve mukim olan her müslümana kurban kesmek vaciptir.
Soru: Kurbanın Edasının Şartları ve Rüknü nedir?
Kurban kesmenin edasının şartı vakittir. Kurban kesmenin vakti de zilhiccenin onuncu günü yanı bayram günüdür. Bu vakte ulaşıldığında kendisine kurban kesmek vacib olan kurbanını keser. Kurban kesmenin rüknü ise kesilecek vasıfta hayvanı kesmektir.
...el-Bera (R.a) şöyle demiştir. "Ben peygamber(sav)'dan işittim, kurban bayramı hutbesini yapıyordu; şöyle buyurdu: Bu günümüzde bizim ilk yapacağımız şey namaz kılmamızdır. Ondan sonra (musalladan)sonra evlerimize dönüp) kurban kesmemizdir. Her kim böyle yaparsa sünnetimize isabet etmiştir. Her kim kurbanını namazdan evvel keserse bu ancak ailesine takdim etmekte olduğu bir et demek olup kurban ibadeti ile hiçbir münasebeti yoktur."
Kurban kesim günleri zilhiccenin onunda baslar sonraki iki günde devam eder. Toplam üç gün kurban kesme günüdür. İmam Merginani şöyle zikretmiştir.
"Bizim delilimiz, Hz.Ömer, Hz.Ali ve İbni Abbas'tan rivayet olunan "Kurban kesme günleri üçtür ve efdali birinci günüdür." (10)
Bir başka hadiste "Abdullah bin Ömer'den Kurban kesme günleri iki gün ve ondan sonraki gündür."İmam Malik(Rha) demiştir ki: Ali b. Ebi Talib 'den bunun misli zikredilmiştir. (11)
Soru: Kurban kesmek yerine sadaka vermekle bu ibadet yerine getirilmiş olur mu?
Hanefi fıkhında tercih edilen görüş ,kurbanın vacip olduğudur. Ancak bir ibadetin farz olmayışı, onu ibadet olmaktan çıkarmayacağı gibi, şeklinin de değiştirilmesini gerektirmez. İbadetlerin; şekil, şart ve rükünleri olduğu gibi hikmetleri, amaçları ve teşri gerekçeleri de vardır. İbadetlerdeki bu özelliklerin birbirinden ayrı düşünülmesi mümkün değildir.
Fıkhi hükmü ; kurban ibadeti ancak kurban olacak hayvan usulüne uygun olarak kesilerek yerine getirilebilir. Bedelini infak etmek suretiyle veya kesildikten sonra fiyat belirleme gibi değişiklikler kurban ibadeti yerine getirilmiş olmaz.
Çünkü Peygamber efendimiz s a v ;'' Ya Aişe kalk kurbanı nın başina git orda vekaletini vererek kurbanını kes, Kanı yere aktığını gördüğün an günahlar ın öyle akıp gidecek''
Allâh Teâlâ'nın rızasını kazanmak niyetiyle, karşılıksız olarak fakir ve muhtaçlara yardım etmek, iyilik ve ihsanda bulunmak da Müslüman'ın önemli vazifelerinden biridir. Zaruret derecesinde ihtiyaç içerisinde bulunan kimseye yardım etmek dinimizde farz kabul edilmiştir. Ancak, bu iki ibadetin birbirinin alternatifi olarak sunulması doğru değildir.

1) Seyyid Serif Curcani Tarifat sh:179 çev: Arif Erkam Bahar Yay. 1 bask.1997 İst. 2) Emanet ve Ehliyet (1/563)Yusuf Kerimoğlu Ölçü yay. 3) Saffat 37/102-109. 4) İbni Mace (8/459)K.Edahi bab:3 Hds no: 3127. 5) İbni Mace (8/458)K. Edahi bab: 3 Hds No:3126. 6) Hacc(22/37) 7) Hidaye Tercumesi (4/112) çev Ahmed Meylani Hayreddin Kahraman Neş. Cool Hakim Mustedrek sh:685) 28 K.Tefsir Hac suresinin Tefsiri Hds no:3519. 9) Hidaye Tercumesi e. Bekr Mirginani (4/116) çev: Ahmed Meylani Hayreddin, Kahraman yay. 10) Hidaye Tercümesi İmam Ebu Bekr Mirginani (4/118) cev: Ahmed Meylani Hayreddin, Kahraman Nes. 11) Muvatta (1/ 621) 23 K.Edahi bab:6 Hds no:12


En son ishak_hoca tarafından Çrş Arl 03, 2008 6:22 pm tarihinde değiştirildi, toplam 1 kere değiştirildi
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder AIM Adresi MSN Messenger
htc gncn



Kayıt: 20 Şub 2008
Mesajlar: 351

MesajTarih: Cmt Ksm 29, 2008 8:36 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

hocam bir soru sormak istiyorum kısaca şöyleki parasını yardım derneklerine göndererek kesilen kurbanların hükmü nedir yani bizim yanında olup vekalet vermemiz gerekir diye söyleniyor iki haftadır cuma hutbesinde eşimin kafasına takıldı bu konu bizde geçen yıl böyle yaparak kurbanımızı kesmiştik.bu konuda bizi aydınlatırsanız memnun oluruz.ilginize tşk
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder E-posta gönder
ishak_hoca



Kayıt: 27 Ağu 2007
Mesajlar: 491

MesajTarih: Pzr Ksm 30, 2008 9:10 am    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

Soru için htc gncn a teşekkür ederim.
CEVAP
Hz. Aişe
----yaresülellah kurbanla ilgili ne yapmalıyım?.
Peygamber efn s a v
----''Ya Aişe kalk kurbanı nın yanina git kesene vekalet vererek kurbanı nı kes. çünkü yere kanı nı düştüğünü gördüğün an günahlarında öyle dökülecek''''

Bayan olduğu halde kurbanı nın başina gitmesini emrattiği gibi
Hz. Aişe
--------yareşülellah sadece ben mi?
Resülullah;
-------'' Bütün mü.minler''
Bu duruma göre herkes kurbanı nın başına gidip kanı nın aktığını görecek şekilde kesmesi gerekir.
Aksı takdirde yani kurban parasını gönderme üsülü bir çok kişi kurban nı kesilip kesil mediği konuşunda endişe ediyor sa bu kurban deyıl sadaka yerine geçmektedir kurban yukardaki peygamberimiz buyrduğu gibi kesilmesi gerekir.

Mevlam makbul olacak kurban ibadetini yerine getirmeye bizleri muvaffak eylesin.
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder AIM Adresi MSN Messenger
htc gncn



Kayıt: 20 Şub 2008
Mesajlar: 351

MesajTarih: Pzr Ksm 30, 2008 10:30 am    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

hocam çok teşekkür ederim allah razı olsun
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder E-posta gönder
ishak_hoca



Kayıt: 27 Ağu 2007
Mesajlar: 491

MesajTarih: Pzr Ksm 30, 2008 10:50 am    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

Ben teşekkür ederim.
Size herzaman hizmettarım,
Allah hepimizi razı olduğu sevimli kullar ından eylesin
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder AIM Adresi MSN Messenger
ishak_hoca



Kayıt: 27 Ağu 2007
Mesajlar: 491

MesajTarih: Sal Arl 02, 2008 1:44 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

Kurban Sünnete Uygun Olarak Nasıl Kesilir?

Önce semiz ve bakımlı bir kurbanlık seçimi Allah a olan saygının engüzel ifadesidir.
Bütün ortaklar abdestli olarak (namaz kıla bilecekler için) Kurban ın başına toplanır .Biçak cekene ;''Benim kurbanımı kesmeye seni vekil ettım '' Derler
Kurbanlık hayvan bağlanır . Hayvanın yüzü ve ayakları kıbleye gelecek şekilde sol tarafı üzerine yatırılır Sağ arka ayağı serbest bırakılarak, diğer üçü bağlanır ve kıbleye karşı durularak şu âyetler kurbanınbaşındakiler ve kesen tarafından okunur:
اِنِّى وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذى فَطَرَ السَّموَاتِ وَاْلاَرْضَ
حَنيفًا "İnnî veccehtü vechiye lillezi fatare`s-semâvâti ve`l-arda hanîfen" (el-En`âm, 79) اِنَّ صَلاَتى وَنُسُكى وَمَحْيَا ىَ وَمَمَاتِى للّهِ رَبِّ الْعَالَمينَ
"İnne salâtî ve nüsükî ve mahyâye ve memâtî lillâhi rabbi`l-âlemin" (el-En`âm, 162) Bu ayetlerden sonra,'' Allahü ekber Allahü ekber Lâ ilâhe İllâllahü vellahü ekber Allahü ekber ve lillâhil hamd ''şeklinde tekbir getirillir. Bıçak çekecek olan ''yarebbi niyet eyledim (ortaksa) Benim ve vekil olduğum kurbanı kesmeye Bismillâhi Allahü ekber denilerek hazırlanan keskin bıçak hayvanın boğazına(iyi bilenolmalı) çalınır Damar ve borular tamamen kesilerek kan iyice akıtılır Hayvan böylece kesildikten sonra tamamen ölünceye dek dünya kelamı konuşmadan beklenir.
Canı tamamen çıkınca hemen '' yarebbi kurbanımın kabulü ve senın rızan için iki rekaat namaz kılmaya'' Diye niyyet edilerek iki rekaat ( Birinci rekaatta fatıha ve inna e.deyna , ikinci rekaatta fatıha ve kulhuvellahu okunarak)namaz kılınır Selam verilince '' Elhemdülillahı rebbil alemin, Vesselatü vesselamü ala muhammedin ve ala cemiil enbiyai vermurselin . Allahım bu kurbanımı ve bütün ibadetlerimi kabul eyle rızanı kazanmaya bizi muvaffak eyle . Annemi , Babamı , geçmişlerimive bütün müslümanları affeyle ve rızana nail eyle .B izleri görülür ,görülmez dünya ve ahırette bela , müsibet ,afat ve emrazlardan muhafaza eyle . Hastalarımıza ve hastalıklarımızdan kurtulmayı nasıp eyle , Dünya ve ahıret hayatının saadet ve mutluluğunu kazanmaya bizleri muvaffak eyle .Velhemdü lilahi rebbil alemin elfatihah'' diye düa edilirse kurban bayramı ve kurbanlar hürmetine geri cevrilmeyeceğine dair peygamber efn . müjdelemiştir.
usûlüne uygun olarak yüzülür Karnı açılır, iç organlar çıkarılır ve gövde ve etler parçalanır , Tartılarak hisselere ayrılır kurraile isimleri belirlenir
Hayvan tamamen ölmeden kafa ve ayaklarını koparmak, derisini yüzmeğe kalkmak, kıbleden çevirmek veya hayvana azab vermek mekruhtur Kurbanın, sahibi tarafından kesilmesi menduptur Başkasına da kestirilebilir Tesmiyeyi kesen yapar Kesen ve sahibi eli üzerine elini koyarak keserlerse tesmiyeyi ikisi birden yapması gerekir. Hidaye tercümesi (4-118)
Mevlam bütün ibadetlerimizi kabul edeceğin şekilde ifa etmeye bizi muvaffak eyle sevdiklerin hürmetıne..............Saygılarımla


En son ishak_hoca tarafından Sal Arl 02, 2008 1:58 pm tarihinde değiştirildi, toplam 1 kere değiştirildi
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder AIM Adresi MSN Messenger
ishak_hoca



Kayıt: 27 Ağu 2007
Mesajlar: 491

MesajTarih: Çrş Arl 03, 2008 5:49 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

Kurban kesmenin Hikmeti ve kazandırdıkları;

Kurban kelimesi, lügatta, kendisi ile Allah`a yaklaşılan şey mânasına gelir Bu isimden de anlaşıldığı gibi kurban; Allah`a yaklaşma ve O`nun rızasını kazanma vesilesidir Kur`ân-ı Kerîm`de şöyle buyurulmaktadır:
Biz her ümmet için kurban kesmeyi meşrû` kıldık (emrettik) Allah`ın rızık olarak verdiği dört ayaklı davarlar üzerinde (yalnız) Allah`ın ismini ansınlar (o davarların) gerçek sâhibinin Allah olduğunu bilsinler) diye O halde hepiniz O`na teslim olun (Habîbim)! Sen itâatli ve mütevâzî olanları (ebedî saâdet ve selâmetle) müjdele" (el-Hacc, 34) Bu âyette kurban kesmenin, Allah`ın hatırlanması, yeryüzünde mevcut bütün hayvanların Allah`ın mülkü olup, sırf rahmet eseri olarak insanların istifadesine verilmiş olduğunun bilinmesi için emr olunduğu belirtilmektedir İnsan zamanla gaflete düşüp, sâhip olduğu Güç, malın, mülkün, servetin Allah`ın kendisine bir lütfu olduğunu unutabilir Karun gibi her şey`e kendi çalışmasıyla, bilgi ve mehâretiyle sâhip olduğunu vehmederek, kendisinde bir kudret ve kuvvet görmeye, İlâhî nimetleri şahsına maletmeye başlar Gururlanıp, haddini aşar İşte kurban emri, ona, sâhip olduğu mal ve mülkün, bağ ve bostanın, hayvanların, servet ve paranın Allah`ın bir ihsanı ve lütfu olduğunu ve asıl mal sâhibinin Allah bulunduğunu hatırlatır O`nun izni ve müsâadesi olmadan hiçbir şey`e sâhip olunamayacağını bildirir O da gururu bırakıp mahviyet ve tevazua girer Hakikî kulluk tavrını takınır, şükür vazifesini ifaya çalışır Bu hal ise, onun Allah`a yaklaşmasına ve rızasını kazanmasına bir vesile teşkil eder

2 - İnsanın yaptığı bütün ibâdetler gibi kurban kesmesine de Allah`ın ihtiyacı yoktur Ancak Allah, kurban kesme emriyle kullarını imtihan etmekte, onların takvâlarını, ilâhî emre itâattaki titizliklerini, Allah`a yakınlık derecelerini ölçmektedir Hacc sûresi, 37 âyette bu husus şöyle belirtilir: [/font]
"Onların ne (sadaka edilen) etleri, ne de kanları hiçbir zaman Allah`a (yükselip) erişmez Fakat sizden O`na (yalnız) takvâ (Allah`ın emirlerine itâat ve yasaklarından ictinab titizliği) ulaşır" Bu âyette de görülüyor ki, kesilen kurbanlarda gaye; ihlas, takvâ ve Allah`a yaklaşmadır Maksad, Allah`ı verdiği nimetleriyle hatırlama ve O`nun rızâsını kazanmaktır Bu maksad ve gaye olmadıktan sonra kesilip dağıtılan etlerin, akıtılan kanların, ne kadar çok olursa olsun, Allah katında hiçbir değer ve kıymeti yoktur

3 - Kurban aynı zamanda Hz İsmail`in (AS) Allah için kurban edilmekten bir lütuf eseri olarak kurtuluşunun hatırlatılmasına da vesiledir Cenâb-ı Hak, İbrahim`i (AS) büyük bir imtihana tâbi tutmuş, sevdiği biricik evlâdını Allah için kurban etmesini istemiştir Hz İbrahim ile oğlu İsmail, her ikisi de bu isteğe, tam bir teslimiyet ve sadakat içinde uymuşlardır Hazret-i İbrahim oğlunu kesmek üzere yatırmış ve bıçağı boynuna çalmıştır Fakat bıçak İsmail`i (AS) kesmemiştir Çünkü Cenâb-ı Hakk`ın muradı, Hz İsmail`in kesilmesi değil, baba-oğul iki şanlı nebînin erişilmez teslimiyet ve sadakatlarının, ferâgat ve fedakârlıklarının, melekler ve kıyâmete kadar gelecek bütün insanlar tarafından bilinmesi, daima hatırlanması idi Bu hikmet tahakkuk ettiği için, bıçağa İsmail`i kesmemesini emr etmiş; Hz İsmail`in yerine onlara Cennetten bir koç göndererek onu kurban etmelerini istemiştir İşte kurban kesmek; bu büyük ve ibretli hâdisenin yıldönümünü kutlamak mahiyetindedir

4 - Her yıl müslümanlar tarafından binlerce kurban kesilmektedir Bu, bir bakıma, bir müslümanın Allah`a ibadet ve onun emrine uymak için her şey`ini fedâ edebileceğinin, Allah yolunda bütün varlığından vazgeçebileceğinin yürekten bir ifadesi olmaktadır

5 - İslâmın koyduğu kurban kesme hükmü, aynı zamanda insanlar için büyük bir nimet ve rahmettir Bir yıl boyunca pek çok sıkıntılar çekmiş, belki de ağzına bir lokma et koyamamış fakirler, kurban bayramı münasebetiyle bol bol et yeme fırsatına kavuşurlar Fazla gelen etleri kavurma yapıp uzun zaman o etten faydalanma imkânını elde ederler İslâmın sosyal adâleti te`min edici bir hususiyetini de böylece her yıl canlandırıp devam ettırılıyor.
6-Ekonomimizin dinamosu dur kurban.
7- Hayvancılığın dinamosu dur kurban.
8- Bütün kainatı sevindiren gün (bayram) dur kurban
Bu kazançları elde etmeye Mevlam bizleri nasıp ve muvaffak eylesin.
Saygı, sevgi ve muhabbetlerimle selamlar ve selametler ...............


En son ishak_hoca tarafından Prş Arl 04, 2008 10:29 pm tarihinde değiştirildi, toplam 1 kere değiştirildi
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder AIM Adresi MSN Messenger
ishak_hoca



Kayıt: 27 Ağu 2007
Mesajlar: 491

MesajTarih: Prş Arl 04, 2008 10:51 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

Teşrik Tekbirleri
Arife ( pazar )günü sabah namazından sonra başlayan ve kurban bayramının dördüncü gününün ikindi namazına kadar farz namazların hemen arkasından getirilen ( Vacıp)teşrik tekbirlerini ihmal etmemek gerekir.

Hz.İbrahim(a.s)'den rivayet edildiği üzere;Cebrail(a.s), Allahın lütfu olan kurbanla geldiğinde,Hz.İsmail'in kurban edileceği endişesiyle "Allahu ekber" diyerek nida etmiştir.Buna karşılık Hz.İbrahim "La ilahe illallahu vallahu ekber" diye cevap vermiştir.Kendisinin yerine bedel olarak gönderilen kurbanı gören Hz.ismail ise "Allahu ekber ve lillahil hamd" diyerek şükretmiştir . Taberanı- kurban

Yaşadığımıza bizde böyle şükredelim.!!!


En son ishak_hoca tarafından Cum Arl 05, 2008 12:22 pm tarihinde değiştirildi, toplam 1 kere değiştirildi
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder AIM Adresi MSN Messenger
ishak_hoca



Kayıt: 27 Ağu 2007
Mesajlar: 491

MesajTarih: Cum Arl 05, 2008 12:39 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

Bu duygu ve Temenni lerle;

Holaysadan ! Tüm holaysa lılara ! İslam alemine ve insan Dünyasına! ;

Kurban Bayramınızı Tebrik eder Huzur sevinç ve bereket ketirmesini , İhtiyacımız olan hayırlara vesile olmasını Yüce Mevladan niyaz eylerim.

İSHAK OKUTAN
Yeşilalan Köyü Yayla Mah(nemarina) Camii imami
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder AIM Adresi MSN Messenger
Önceki mesajları göster:   

Yeni başlık gönder   Başlığa cevap gönder    Yeşilalan & Baltacılı Köyleri Forum Forum Ana Sayfa -> Soru Cevap Tüm zamanlar GMT
1. sayfa (Toplam 1 sayfa)


 
Geçiş Yap:  
Bu forumda yeni başlıklar açamazsınız
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı değiştiremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu forumdaki anketlerde oy kullanamazsınız

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group. Türkçe Çeviri: phpBB Türkiye
Tasarım : Mahmut ÖZDEMİR