nceki balk :: Sonraki balk  
Yazar Mesaj
halukgta



Kayt: 21 ub 2015
Mesajlar: 87

MesajTarih: Cum Oca 19, 2018 1:14 pm    Mesaj konusu: Kýsas Nedir? Bakara 178-179. Ýsra 33. Maide 45. Ayetler. Alntyla Cevap Gnder

Bugün sizleri, Bakara suresi 178–179. ayetler üzerinde düþünmeye davet etmek istiyorum. Allah Kur’an da öyle kurallar, kanunlar koymuþtur ki, bizler toplum olarak yaþarken, bir düzen ve adalet saðlansýn. Yazdýðým ayetler, günümüzde çok farklý þekillerde anlaþýlmýþ, farklý yorumlar yapýlmýþtýr. Önce ayeti yazalým, daha sonra üzerinde birlikte düþünelim.

Bakara 178–179: Ey iman edenler! ÖLDÜRÜLENLER HAKKINDA SÝZE KISAS FARZ KILINDI. HÜRE HÜR, KÖLEYE KÖLE, KADINA KADIN. Bununla beraber kim öldürülenin velisi tarafýndan baðýþlanýrsa, artýk o zaman örfe uymak ve öldürülenin velisine güzellikle diyet ödemek gerekir. BU, RABBÝNÝZDEN BÝR HAFÝFLETME VE RAHMETTÝR. Kim bundan sonra zulüm yapmaya kalkýþýrsa, ona acý bir azap vardýr. Ey akýl sahipleri! KISASTA SÝZÝN ÝÇÝN HAYAT VARDIR. Umulur ki sakýnýrsýnýz. (Bayraktar Bayraklý meali)

Ayetin ilk cümlesinde Allah, bakýn iman edenlere ne diyor. ÖLDÜRÜLENLER HAKKINDA SÝZE KISAS FARZ KILINMIÞTIR. Farz kýlýnmýþtýr emri, bizlerin önemseyerek dikkatle uymamýz gereken, üzerimize yüklenmiþ bir emirdir, görevdir. Önce kýsas kelimesi ile Allah bizlere, neyi emretmiþ onu doðru anlamalýyýz ki, farz olan emri yerine getirebilelim. Kýsasý eðer araþtýrmadan, bir suçlunun iþlediði suçun aynýsý ile cezalandýrma diye basitçe anlarsak, olayýn özüne inmezsek, Allah ýn bizlerden istediði farz emrini gereði gibi anlamamýþ oluruz. Verilen emri, doðru yerine getiremeyiz.

Peki, Allah kýsas uyarýsýndan neyi kast ediyor? Ayette tüm iman edenlere yapýlan uyarýda, ÝÞLENEN SUÇUN DENGÝYLE, ÖLÇÜSÜNCE, ADALETLE, HAKKANÝYETLE CEZANIN VERÝLMESÝ EMREDÝLMÝÞTÝR. Kýsas asla intikam duygularý deðildir. Bazý kiþilerin söylediði gibi kana kan ise hiç deðildir. Bu sözler, düþünceler Kur’an ýn anlayýþýna, adaletine asla uymaz.

AYETÝN DEVAMINDA, HÜRE HÜR, KÖLEYE KÖLE, KADINA KADIN DÝYE GEÇEN SÖZLER VAR. Bu sözlerle Allah, neyi kast ediyor olabilir? Bazý kiþiler bu sözleri þöyle anlamýþlar. Ailesinden, kavminden özgür bir kiþiyi haksýz yere öldürmüþse karþý toplumdan birisi, onlarýn içindende özgür bir kiþinin canýný alýp, kýsas etme, öldürme hakký vardýr. Ölen köleyse, karþý toplumdan bir kölenin ölümü istenebilir, þeklinde açýklama yapanlarý duyarýz. Tüm bu düþünceler, Allah ýn adaletine, Kur’an anlayýþýna aykýrýdýr. Hiç kimse, bir baþkasýnýn suçunun cezasýný çekemez, herkes kendi yaptýklarýndan sorumludur.

Peki, burada sayýlanlar ne anlama geliyor. Bildiðiniz gibi, cahiliye döneminde özgür bir erkek, köle öldürmüþse haksýz yere, çok fazla sorun teþkil etmiyor, kendi aralarýnda ceza almadan sorunu çözebiliyorlarmýþ. Yine özgür olduðu halde, bir kadýnýn haksýz yere öldürülmesi, bir erkeðin öldürülmesinde verilen tepki gibi olmuyor, bu konu bir þekilde aralarýnda halledilebiliyormuþ. Allah bu konuya çok net ve kesin bir çözüm getirerek, HER KÝM OLURSA OLSUN, ÝSTER HÜR, ÝSTER KÖLE, ÝSTER KADIN, BÝR KÝÞÝYÝ ÖLDÜRÜRSE, MUTLAKA AYRIM YAPILMADAN KISAS UYGULANIR DÝYOR ALLAH.

Devamýnda ise öyle bir kolaylýk getiriyor ki, bu ayetiyle ölüm tek çare deðil, sorunlarýnýzý aranýzda çözmeye çalýþýn, düþmanlýk deðil dostluk önemlidir, nefsinize hâkim olun, olayý iyice araþtýrýn anlayýþýný, düþüncesini adeta bizlere aþýlamaya çalýþýyor ve bakýn ne diyor. Tüm bunlardan sonra, ölenin yakýný tarafýndan kýsas baðýþlanýrsa, ölenin yakýnlarýna diyet yani maddi bir karþýlýk vermesi gerekir açýklamasý yapýlýyor.

Þimdide bu konu üzerinde düþünelim, çünkü bazý kardeþlerimiz þöyle düþünebilir. Zengin parayý bastýrdý mý cezadan kurtulur. Hayýr, cezadan kurtulmuyor, yalnýz kýsas uygulanmýyor. Yani yalnýz ölümden kurtuluyor. Ayetin devamýnda bu konuya açýklama getiriyor ve ne diyor?” BU, RABBÝNÝZDEN BÝR HAFÝFLETME VE RAHMETTÝR” Demek ki ceza iptal olmuyor, hafiflemiþ oluyor.

Gelelim ayetin, son kýsmýnda yapýlan uyarýya. Bakýn ne diyor Allah. “KISASTA SÝZÝN ÝÇÝN HAYAT VARDIR.” Gerçektende kýsasta bizler için hayat var ama kýsasýn ne olduðunu doðru anlayabilirsek. Öldürülenler hakkýnda size kýsas farz kýlýndý dediðinde, Allah aslýnda þunu söylüyor bizlere. ÖLDÜRENÝN, NEDEN KARÞISINDAKÝ KÝÞÝYÝ ÖLDÜRDÜÐÜNÜN SEBEPLERÝNÝ, NEDENLERÝNÝ MUTLAKA ARAÞTIRIN. BUNU YAPTIÐINIZ TAKDÝRDE, O KÝÞÝYE KARÞI BÖYLECE, ADALETLÝ BÝR KISAS UYGULAYABÝLÝRSÝNÝZ DÝYOR. Onun içindir ki Allah, öldürme durumunda hafifletici nedenler olursa, onun ölümünü affetmeniz, diyet karþýlýðý kýsastan vazgeçmeniz uygun olabilir diye bu açýklamayý yapýyor, kolaylýk getiriyor. Bakýn Ýsra suresi 33. ayetinde, bu konuya nasýl açýklama getiriyor.

Ýsra 33: Haklý bir sebep olmadýkça, Allah'ýn muhterem kýldýðý cana kýymayýnýz! BÝR KÝMSE HAKSIZ YERE ÖLDÜRÜLÜRSE, ONUN VELÝSÝNE YETKÝ VERDÝK. ANCAK BU VELÝ KISASTA ÝLERÝ GÝTMESÝN! Ona verdiðimiz yetkiyle, alacaðý yardýmý almýþtýr. (Bayraktar Bayraklý meali)

Aslýnda bu ayet, Bakara suresi 178–179. ayetleri açýklýyor ve diyor ki, haklý bir sebep olmadýkça ki bunu diðer ayetlerinde de açýklýyor, örnek veriyor ve savaþta sizleri öldürmek için gelen düþmanlarýn öldürülmesine izin veriyor. Haksýz yere bir kiþi öldürüldüðünde, velisine açýkladýðýmýz ayette olduðu gibi yetki verildiðini söylüyor. Yani ölüm konusunda son kararý, ölen kiþinin velisi vereceðini anlatýyor. BU VELÝNÝN DE KISASTA ÝLERÝ GÝTMEMESÝ YANÝ KONUYU ÝYÝCE ARAÞTIRIP, DUYGULARININ ETKÝSÝNDE KALMADAN, ADALETLÝ OLMASI GEREKTÝÐÝ UYARISI YAPILIYOR. Kur’an bu kýsas emrinin, daha önceki Ehli kitaba da teblið edildiðinden bahseder, ama onlarýn bu hükmü unuttuklarýný hatýrlatýr, Maide 45. ayette. Þimdide onu hatýrlayalým.

Maide 45: O hak kitabýnda onlara, “CANA CAN, GÖZE GÖZ, BURUNA BURUN, KULAÐA KULAK, DÝÞE DÝÞ VE YARALARA KARÞILIK KISAS/ÖDEÞME” YAZDIK. Kim bunu baðýþlar, kýsas hakkýndan vazgeçerse o, kendisi için kefaret olur ve kimler Allah'ýn indirdiði ile hükmetmezse zalimler onlardýr! (Bayraktar Bayraklý meali)

Bu ayette de tek tek sayýlanlar, cana can, göze göz, buruna burun örnekleri, daha önce söylediðimiz gibi, kýsasýn ne olduðunun inceliðini, açýklamasýný, izahýný yapýyor. Yani diyor ki Allah, kýsasý uygularken titiz davranýn, asla aþýrýya kaçmayýn. Size yapýlanlarýn ölçüsünce karþýnýzdakinin cezalandýrýlmasýný isteyin. Yoksa bu ayetten senin canýný almýþsa sende ölümünü iste, gözünü çýkarmýþsa sende onun gözünü çýkar, diþini kýrmýþsa sende onun diþini kýr demek istemiyor. Bu örneðin sonunda yaralarýn bile hesaba katýlmasýný söylüyor. Bu örnek aslýnda bizlere, bu konuda çok hassas davranmamýz gerektiðini, bir yaranýn bile hesap edilerek, karþýmýzdaki kiþiye adaletimizi göstermemizi istiyor bizlerden Allah. Ayeti tercüme eden yazar, kýsasýn yanýna ödeþme diye de yazmýþ. Aslýnda buna ödeþme demek, ne derece doðru olur bilmiyorum. Ödeþme dersek, intikam demekten farksýz bir söz söylemiþ oluruz ki, bu Allah ýn hukuk ve adalet sisteminde asla yoktur. DÝKKAT EDERSENÝZ ALLAH, BAÐIÞLAMAKTAN BAHSEDÝYOR, ÖDEÞMEKTEN DEÐÝL.

Devamýndaki sözlerden bunun ödeþme, intikam olmadýðýný çok açýk anlýyoruz. Allah diyor ki, tüm bu yapýlanlardan sonra, kim bunu baðýþlar kýsas hakkýndan vazgeçerse, bu davranýþý kendi günahlarý için kefaret/karþýlýk olur.

Örneðini verdiðim ayetler üzerinde düþündünüz ve Allah kýsas emriyle bizlerden ne istediðini sanýrým çok açýk anladýnýz. Bu bilgiler ýþýðýnda sizlere sormak istediðim bir konu var. Maide 38. ayette Allah, hýrsýzlýk yapanýn ellerini kesin, dediði bir cümle vardýr. Örneklerini verdiðimiz kýsas ayetlerinden sonra, sizce bu ayette Allah, hiçbir ayrým, açýklama yapmadan, ölüm kýsasýnda olduðu gibi bir kolaylýk getirmeden, hýrsýzlýk yapan kiþinin ellerini hemen kesin der mi? Allah geri dönüþü olmayan ölüm cezasýnda bile bir kolaylýk getirip, ölümü engelliyorsa, hýrsýzlýk yapanýn, gerçekten bizzat elini kesin demiþ olsaydý, kýsas örneðinde olduðu gibi açýklamalar yapmaz mýydý?

GÖZE GÖZ, DÝÞE DÝÞ, YARAYA YARA ÝLE KISAS HÜKMÜNÜ ÇOK ÝNCELEYEREK, ARAÞTIRARAK VERÝN DÝYEN ALLAH, HANGÝ KISAS ÞARTLARI OLUÞTU DA, HIRSIZIN ELÝNÝN KESMESÝNÝ ÝSTESÝN. Hýrsýzlýk ve el kesme, nasýl bir karþýlýk/kýsas olur, bu nasýl bir adalet anlayýþýdýr, bunu düþünebiliyor muyuz? HANÝ ALLAH KISASTA ÝLERÝ GÝTMEYÝN DÝYORDU, bu hükmün, uyarýnýn sizce hiçbir önemi yok mu? Bir kiþiyi öldürmek mi aðýr suç, yoksa hýrsýzlýk yapmak mý? Allah ölüm cezasýna hafifletme kolaylýðý getiriyorsa, gerçekten hýrsýzýn ellerinin kesilmesini emretmiþ olsaydý ayette, ona da buna benzer kolaylýðý, kesinlikle getirirdi. Yorumunu sizlere býrakýyorum.

Bu ayetlerden de anlýyoruz ki, Allah suçu ve toplumlar arasýndaki yanlýþ davranýþlarý, önce kendi aramýzda güzellikle, anlayýþla, özveriyle anlaþarak çözümlememizi öneriyor. Ölüm cezasý konusunda, öldürülen kiþinin velisine yetki veriyor, ama kýsas ta adaletli olunmasýný, araþtýrýlýp ondan sonra kýsasýn istenmesini bizlere öðütlüyor ve sakýn kýsasta aþýrý gitmeyin diye de uyarýyor.

Saygýlarýmla
Haluk GÜMÜÞTABAK


https://www.facebook.com/Kuranadavet1/?ref=aymt_homepage_panel
http://halukgta.blogcu.com/
http://kuranyolu.blogcu.com/
http://hakyolkuran.com/
Baa dn
Kullancnn profilini grntle zel mesaj gnder Yazarn web sitesini ziyaret et
nceki mesajlar gster:   

Yeni balk gnder   Bala cevap gnder    Yeþilalan & Baltacýlý Köyleri Forum Forum Ana Sayfa -> Dini Konular Tm zamanlar GMT
1. sayfa (Toplam 1 sayfa)


 
Gei Yap:  
Bu forumda yeni balklar aamazsnz
Bu forumdaki balklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarnz deitiremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarnz silemezsiniz
Bu forumdaki anketlerde oy kullanamazsnz

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group. Trke eviri: phpBB Trkiye
Tasarm : Mahmut ZDEMR