nceki balk :: Sonraki balk  
Yazar Mesaj
kuleva yavuz



Kayt: 24 Ekm 2007
Mesajlar: 11

MesajTarih: Pzr Ksm 16, 2008 3:41 pm    Mesaj konusu: Alntyla Cevap Gnder

1949 yýlýnda Trabzon’da doðdu. Aslen Artvin Arhavi’li. Çocukluðu Maçka’da geçti. Ýstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi mezunu. Kýrka yakýn albüm yaptý. Altý tane de filmde oynadý, yönetmenlik yaptý. Televizyon programlarý yaptý. Ýki kere evlendi, iki çocuðu var.
XXXXXX

ROPÖRTAJ

Erkan Ocaklý, otuz beþinci sanat yýlýnda
Söyleþi: Aytekin Akay
Karalahana.com: Evune hoþceldun uþak!

Yaþ Otuz beþ, yolun yarýsý demek
‘Misiri kuruttun mi, Ula Ula Niyazi’ gibi Karadeniz klasiklerine imza atan Erkan Ocaklý, derin bir inzivadan “Kurtlar Sofrasý” adlý albümle uyandý. 1970’li yýllarýn baþýnda, elinde baðlamasýyla Karadeniz’in hiç de alýþýk olmadýðý bir yoldan müzik dünyasýna girdi, hit parçalar üretti. Yaptýðý plak ve albümlerin sayýsýný unuttuðunu söylese de, kýrka yakýn albüm, üç yüz elli civarýnda besteye imza attý. Taþ plaktan, cdli albüme kadar her dönemde söyleyecek bir türküsü mutlaka oldu. Ocaklý bu günlerde, daha da olgunlaþmanýn verdiði birikimle, daha çok evrensel mesajlar veriyor ve
“Ýki tane yavrum olsun, biri Sevda, biri Barýþ
Özgürlüðün yollarýnda yarýþ Ocaklý yarýþ.
Denizlerden karalara ulaþ sevdam, ulaþ sevdam
Barýþ dolu bir dünyada, dolaþ sevdam, dolaþ sevdam” diyor.
Türk Halk Müziði’ne verdikleri ve vermedikleriyle her dönemde adýnda söz ettirdi. Son dönemlerde, yeni çýkan seslerin ve yüzlerin gölgesinde unutulmuþluðu yaþadý. Bu bir anlamda, o piyasanýn ve hýzlý tüketimin bir sonucuydu. Ocaklý ile söyleþimiz, daha çok müzik yolculuðu üzerine. Futbola girmek istedik ancak, Türk Halk Müziði’nin köklü isimlerinden Ocaklý, notalý geçiþlerle, konuyu müziðe getirmeyi baþardý.
Doktor olmak istedim
- Sondan baþlayalým isterseniz, Erkan Ocaklý neler yapýyor?
Türkücü Erkan Ocaklý, 56 yaþýna girmesine raðmen hala türkü imal etmeye çalýþýyor. Türkü okumakla kalmýyor, yazýyor, besteliyor, velhasýl görüntüsünü veriyorum.
- Çok bilindik bir hikaye ama müzikle yolunuz nasýl kesiþti? Babanýz ormancýydý, siz müzik adamý oldunuz...
Ben bir baðlama sanatçýsýyým aslýnda. On üç-on dört yaþlarýnda sevdalýklara baþladým. Köyde baðlama çaldýðým sýralarda eðitim için önce Trabzon’a, ardýndan da üniversite okumaya Ýstanbul’a geldim. Galatasaray Üniversitesi Kimya Mühendisliði’ne girdim. Ardýndan orayý býrakýp Ýstanbul Üniversitesi Zoobotanik Bölümü’ne girdim. Týp okumak istedim. Puaným da yetmesine raðmen bu bölümü yazmadýðýmdan baþka bir bölüme girdim. Ancak Ýstanbul’a gelmek müzik hayatýmý çok etkiledi. Cemiyetlerde, müzikle ilgili yerlerde çalmaya baþladým. 1970’li yýllarýn hemen baþýnda Mine Koþan’a baðlama bile çaldým. Müzik piyasasýnda tanýnmaya baþlayýnca, yolum Harika Plak’a düþtü. Ayhan Güçlücan adlý Oflu bir hemþehrimiz. Yirmi sene ondan ayrýlmadým. Harika Plak’tan çok para kazandým diyemeyeceðim. Çünkü bir Oflu’dan ne kadar para kazanabilirsiniz? Bu laf bir espiri olduðu kadar, gerçektir de...
- Hangi yýllar arasý Harika Plak’tan albümleriniz çýktý?
1971-91 arasý... Hit olan tüm albümlerim bu firmadan çýktý.
- Plaktan cdye geçiþ döneminden sonraki deðiþiklikler, müzik piyasasýný nasýl etkiledi?
Plakta ancak iki eser okuyabiliyordunuz. Kaset, ya da cdye on beþ eser sýðýyordu. Tabii, iþ daha yorucu ama hýzlý olmaya baþladý. Çýkardýðým tüm plaklar tuttu. Hatta Trabzonspor türkülerim de çok sevilmiþti.
80’lerde Karadeniz pop!
- Trabzonspor’a plak mý yaptýnýz?
Evet, 1975’te… Trabzonspor 1.Lig’e çýktýðýnda yaptým. Bir eserin sözlerinde,
‘Yeþil sahalarý yýktýk uþaklar yýktýk.
Yaþasýn Trabzonspor, 1.Lig’e çýktýk’ dedik.
Ardýndan 80’li yýllar ve radyo günlerim. Radyo’dan sonra, o formatta türküler yapmaya baþladým. Mesela, ‘Maçka yollarý taþli, geluyi sarý saçlý.’ Ula ula Niyazi, Misir’i kuruttun mi’ gibi eserleri yaptýk. Bu dönemde tekno tarzý Karadeniz müzikleri de yaptým…
- Yani kemençenin yanýna bas formatý dediðimiz diðer enstrümanlarla o yýllarda müzikler yaptýnýz yani…
Evet, en az yirmi sene önce biz Karadeniz-pop yaptýk ve o zaman da tutmuþtu. 85’ten sonra disko tarzý müziklere devam ettik. Çünkü, gençlik bu tür müzikleri seviyordu. Hayatýn akýþýný iyi takip ediyordum, sokaktaki insanlarýn ne istediðini biliyordum. Lahana disko, mýsýr disko formatlarý denedik. 90’lardan sonra pop soundlu Karadeniz tekrar çýkmaya baþladý. Oysa ben bu müziði daha önce denemiþtim.
- 90’lý yýllarýn ikinci yarýsýndan itibaren yeni yüzler ortaya çýktý. Bu dönemde siz Karadeniz-pop, Karadeniz tekno ile karþýmýza çýkabilirdiniz.
Plak þirketi… Ýyi bir plak þirketiyle çalýþmak, üreteceklerinizden daha önemlidir. 1990’dan sonra da iyi þeyler ürettim. Ki bu ürettiklerim, yirmi sene önceki eserlerimden kat kat daha iyi. Ama birileri benim önüme set çekti.
- Kim onlar ve sizi nasýl engellediler?
Buna cevap veremem. Benim yapýmda suskunluk var. Suskun yapým nedeniyle ilk hanýmýmdan ayrýlmak zorunda kaldým.
- Kim ayýrdý sizi ve bunun sanat camiasýnda dýþarýda tutulmanýzla ne ilgisi var?
Çok ilgisi var. Tüm sanatçýlar için bu geçerlidir. Baðýrmak, çýðýrmak asaletime yakýþmazdý, sustum.
Plak þirketim, korsan
- Erkan Bey, anlamadýðým noktalar var. Þimdi siz eskiye göre kat kat iyi eserler ortaya koyuyorsunuz ve ama birileri sizin bu camiada olmanýzý istemiyor. Yani kasetiniz iyiyse halk alýr zaten ve o birileri neden sizle uðraþsýn?
Ýsim veremem ama bu mafya gruplarý MESAM ve Kültür Bakanlýðý’ndan 40 bin kasetimi alýp, “Erkan Ocaklý 40 bin sattý’ dedirtiyorlar. Yani gizli satýþ. Bu gizli satýþla ne Ýbrahim Tatlýses, ne de Orhan Gencebay uðraþabildi.
- Gizli satýþ nedir?
Korsan…
- Korsan, bir ülke gerçeði efendim…
Benim firmam yaptýrtýyordu korsaný.
- Hangi firma?
Ýsim vermek istemiyorum.
- Efendim, buna mecbur deðilsiniz ama, insanlarýn haber alma hakkýný da görmezden gelemezsiniz…
Karadeniz Müzik Üretim… Adnan Yilmaz’in þirketi…Babam yýllar önce bana, ‘Oðlum, malýný hýrsýza emanet et, çalýnmaz’ demiþti. Bu laf beni çok düþündürmüþtü. Anladým ki, hýrsýz malý yesin de, beni yemesin.
- Sizin geri plana itilmenizde, bizim anlamadýðýmýz, sizin de anlatmak istemediðiniz çok deðiþik þeyler var.
Bir misyonum vardý ve o birilerini rahatsýz etti. ‘Ezanlar Bizim Ýçin’i yaptým, bazýlarý bu eserden çok rahatsýz oldu. Trabzonspor’un kuruluþundan bu yana varým, ama sonradan buradan da dýþlandým.
- Trabzonspor’dan da dýþlandýðýnýzý söylüyorsunuz. Peki, bunda kimin suçu var?
Nedenini ve kimler olduðunu siz bulursanýz, bana da söyleyin…
- Efendim, biz böyle bir þey var demiyoruz. Siz diyorsunuz. Nedenini söyleyin diyoruz sadece…
Ýlk çýktýðýmdan bu yana, planlý bir þekilde benim üzerime oyunlar oynandý. Cebime para koydular, þöhretimi aldýlar.
- Dediðiniz gibi sizin bu camiadan silinmenize karar verilmiþse, yerinize birilerini ikame etmiþ olmalarý lazým…
O kiþinin kim olduðu bellidir.
- Yakýn zamanda size, ‘Erkan abi, gel seni eski günlere döndürelim’ diye bir teklif geldi mi?
Yoo, bana böyle bir teklifle gelemezler. Ben, ezilirim, yatarým, sürünürüm ama idealim bir gün gerçekleþir. Maddi bir yönden sýkýntým yok, çok þükür. Hafta sonlarým doludur, eðer hafta sonu randevu isteseydin, sana randevu veremezdim.
Hesap vaktim gelecek
- Siz, planlý bir þekilde arka plana itildiðinizi ifade ediyorsunuz. Karadeniz’de klasik türkülerde hep sizin imzanýz var. . Yanýlýyor olabilirim ancak, buna raðmen, halktan sizi tekrar istediðine dair bir iþaret gelmedi.
Hayýr, yanýlýyorsunuz. Her hangi bir gecede, davette, insanlar benimle fotoðraf çektirmek için sýraya giriyor. Halkýn sevgisi bitmez…
- Bu sevgi elbette vardýr ama kaç kiþinin bundan haberi var…
O tür gecelerde medya temsilcileri olsa, herkesin haberi olurdu.
- Þimdilerde, daha çok Volkan Konak, Kazým Koyuncu, Fuat Saka gibi Karadeniz müziðini batý enstrümanlarýyla baþarýyla uygulayan sanatçýlar ön planda…
Ben, bu dediðin sanatçýlarýn yaptýðýný, on beþ sene önce yapýyordum. ‘Burun disko’ adlý bir eser yaptým, yýllarca dinlendi.
- Bundan sonra, kendiniz adýna bir yol haritanýz var mý?
Allah, bedenime, sesime zeval vermesin. Kimse, bu saatten sonra susturamayacak beni. Benim hesap vaktim de gelecek.
- Sanatçýya yakýþýr üreterek bir hesaplaþma olacak sanýrým…
Tabii, dediðiniz gibi sanatçýya nasýl yakýþýyorsa öyle olacak…
- Bir dönem Kanal 7’ye de program yapýyordunuz. Neden býraktýnýz?
Býraktýrdýlar…
- Kim onlar?
Ýsim veremem. Planýn devamý bir süreçtir o... Daha sonra bana býraktýrýp, baþkalarýný baþlatanlarý da býraktýrttýlar. Kanal 7 televizyonuna çýkabiliyorum, ancak mesela ATV, Kanal D gibi kanallarda yokum.
- En son hangi albümü çýkardýnýz?
Ýki ay kadar önce Kurtlar Sofrasý adlý albümüm piyasaya çýktý.
- Hangi plak þirketinden?
Karadeniz Müzik...
- Ýsmail Türüt bir zaman, Ýbrahim Tatlýses ile birliktelik yapýnca asýl sýçramayý yapmýþ ve halkýn zihnine kazýnmýþtý. Siz de Ýbrahim Tatlýses’in plak þirketinden albümünüzü çýkarmayý deneyebilirdiniz...
Olabilirdi aslýnda. Belki ileriki günlerde bu birliktelik saðlanabilir.
- Sizin hakkýnýzda, ‘yaþý ilerledi, artýk kenara çekilsin’ diye bir düþüncenin sadýr olduðunu düþünüyor musunuz?
Bu tür düþünceler, basit insanlarýn düþüncesi. Benim ne eksiðim var. Sanatým hepsinden ileride ve de daha yakýþýklýyým.
- Sahne sanatlarýný tümünü düþünün; eskile bugün arasýnda ne farklar var.
Eskiyle kýyaslanmayacak þekilde imkanlar çok rahat. Bu imkanlarla eskiden olsa çok daha iyi iþler çýkardý.
- Karadeniz müziðinin geldiði noktada, iyi ya da kötü emeði olanlar kimler?
En büyük katkýyý Meltem Tv yaptý. Kemençenin kýrsaldan kente iniþinde bu televizyonun katkýsý yadsýnamaz. Þahýs olarak da ben...
- Sizin katkýnýz nedir?
Yumuþak geçiþle kemençeyi geniþ halk kitlelerine sevdirdim. Kemençeyi önce baðlamayla, daha sonra org gibi diðer enstrümanlarla buluþturdum. Davut Güloðlu, sahneye çýkmadan bana, ‘Nasýl yapayým abi?’ dedi. Ona, ‘sakýn takým elbise giyme, kravat takma; yýrtýk bir tiþört ve pantolonla sahneye çýk’ dedim. Sonuçlarýný gördünüz...
- Karadeniz’in geleneksel çalgýsý kemençe; daha doðuda tulum var. Baðlama, özellikle sahilde hiç yok. Ancak iç kesimlerde ve yüksek yerlerde çalýndýðýný biliyoruz. Siz baðlamayla Karadeniz’i temsil etmeye baþladýðýnýzda, tepki aldýnýz mý?
Erkan Ocaklý, kemençeyi sildi’ diye çok üzerime gelinmiþti. Baðlamasýz türkü mü söyleniyor? Þimdi Karadeniz müziðinde her bir enstürüman var. Baðlama Türk müziðinin ana çalgýsý. Kemençe ile baðlamayý yan yana getirebilmek baþarýdýr.
- Kemençenin Karadeniz’den baþka mesela Yunanistan’da çokça çalýnýp dinlenmesini nasýl açýklayacaksýnýz?
Yunanlýlar’ýn çalýp dinlediði kemençe deðil, buzukidir. Kemençe, Karadeniz’den oraya gidenlerin çalgýsýdýr.
- Sizinle karþýlaþýnca mutlaka soracaðým dediðim bir soru var aklýmda: ‘Ula ula Niyazi’ türkünüzdeki Niyazi, gerçek biri mi?
Evet, gerçek biridir, öldü tabii... Kokoþ Niyazi, Maçka’da yaþayan Kapýköylü Kokoþ Niyazi derlerdi ona... Onlar ilk gençlik zamanlarýmýzýn tip adamlarýydý.
Kara kedi Þenol
- Bir gün her þeyi býrakýp Maçka’ya dönmeyi düþünüyor musun?
Hayýr, asla! Gerek Maçka’da, gerekse asýl vataným olan Artvin Arhavi’de yerimiz yurdumuz var ancak oralara dönme gibi bir niyetim yok.
- Aslen Artvinli’siniz? Laz’mýsýnýz?
Evet. Annem de babam da mohdi idi. Ben de Lazca bilirim.
- Kazým Koyuncu da mohdi?
Evet, tanýyorum ama daha tanýþmadýk.
- Futbol ve Trabzonspor hiç konuþmadýk. Halbuki sizin parladýðýnýz yýllarda, Trabzonspor da ligin tozunu atýyordu. O yýllarý bir sanatçý olarak nasýl hatýrlýyorsunuz?
Bak, o zamanýn Trabzonspor’unun, ona buna yol vereyim diye bir düþüncesi olmazdý. Herkesi yenmek için sahaya çýkardý; ama içerde ama dýþarda... Arafilboyu’nda rahmetli Cemil’e, ‘Naber he? Dün o golü nasýl yazamadun?’ denmesinden korkardý. Futbolun son noktas neyse, Trabzonspor onu oynuyordu. Ne zamanki menfaatlerin çarpýþma alaný haline geldi, iþte bu bizi bitirdi...
- O dönemden hangi futbolcular yakýn arkadaþýnýzdý?
Hüseyin Tok, Ali Kemal Denizci, Þenol Güneþ... Þenol’a ‘Kara Kedi’ derlerdi. Öyle karayaðýz bir panterdi.
- Mevcut Trabzonspor ne yapar?
Baþkaný çok beðeniyorum, Trabzonspor’u yakýþýr biçimde temsil ediyor. Þenol Güneþ’in dönüþü muhteþem bir olaydýr. Kulüp, kendi çocuklarýyla birlik-bütünlük içinde hedefe ulaþacaktýr.
- Kaçýncý sanat yýlýnýz?
Otuz beþ...
- Kýrkýncý sanat yýlýnýzda görkemli bir gala yapayým diye bir düþünceniz var mý?
Yok, gala dilencilik gibi geliyor bana. Halk kýymetimi bilsin yeter.
- Teþekkür ederim, bize vakit ayýrdýnýz...
Ben teþekkür ederim. Çalýþmalarýnýzda baþarýlar dilerim...
Spt- Erkan Ocaklý, Trabzonspor 1.Lig’e çýktýðýnda Trabzonspor plaðý yaptý. Trabzonspor adýna yazýlan ve bestelenen bu plak, bir anlamda ilklerden. Çünkü, Erkan Ocaklý’nýn Trabzonspor plaðý, ulusal anlamda seslendirilen ilk Trabzonspor türkülerini içeriyordu. Ýþte o plaktan:
‘Yeþil sahalarý yýktýk uþaklar yýktýk.
Yaþasýn Trabzonspor, 1.Lig’e çýktýk’ dedik.
x
EZANLAR BÝZÝM ÝÇÝN

Kara kara topraklar seni elimden aldý
Þimdi bana hatýra yýrtýk bir resmin kaldý
Bu kadar genç yaþýnda toprak olmayacaktýn
Gönlüme doðan güneþ ah sen batmayacaktýn

Ezanlar bizim için okunuyor sevdiðim
Göz yaþým mezarýma dökülüyor sevdiðim

Bu kara topraklarda ah senmi yatacaktýn
Sen benim tek gülümdün hani solmayacaktýn
x
HAPÝSHANE ÝÇÝNDE

Hapishane içinde
Volta vuramýyorum
Aç kapýyý gardiyan
Burda duramýyorum

Hapishane içinde
Kara kara günlerim
Ne oldu bana dostlar
Niye böyle inlerim

Görüyorsun gardiyan
Dertlerim bini aþtý
Aç kapýyý gardiyan
Ölüm vakti yaklaþtý

Býrakýn þu dünyada
Seven seveni alsýn
Elveda kardeþlerim
Dünya sizlere kalsýn
Baa dn
Kullancnn profilini grntle zel mesaj gnder Yazarn web sitesini ziyaret et AIM Adresi Yahoo Messenger MSN Messenger
nceki mesajlar gster:   

Yeni balk gnder   Bala cevap gnder    Yeþilalan & Baltacýlý Köyleri Forum Forum Ana Sayfa -> Serbest Kürsü Tm zamanlar GMT
1. sayfa (Toplam 1 sayfa)


 
Gei Yap:  
Bu forumda yeni balklar aamazsnz
Bu forumdaki balklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarnz deitiremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarnz silemezsiniz
Bu forumdaki anketlerde oy kullanamazsnz

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group. Trke eviri: phpBB Trkiye
Tasarm : Mahmut ZDEMR