nceki balk :: Sonraki balk  
Yazar Mesaj
halukgta



Kayt: 21 ub 2015
Mesajlar: 87

MesajTarih: Sal Arl 08, 2015 10:27 am    Mesaj konusu: Bakara Suresi 196. Ayetinin, HAC Konusunda Verdiði Bilgiler. Alntyla Cevap Gnder

Bu yazýmda sizleri, Bakara suresi 196. ayet üzerinde, düþünmeye davet etmek istiyorum. Önce ayeti yazalým, daha sonrada üzerinde birlikte düþünelim.

Bakara 196: Haccý ve umreyi Allah için tam yapýn. Eðer (bunlardan) alýkonursanýz kolayýnýza gelen kurbaný gönderin. Kurban, yerine varýncaya kadar baþlarýnýzý týraþ etmeyin. Sizden her kim hasta olursa yahut baþýndan bir rahatsýzlýðý varsa, oruç veya sadaka veya kurban olmak üzere fidye gerekir.

(Hac yolculuðu için) emin olduðunuz vakit kim hac günlerine kadar umre ile faydalanmak isterse, kolayýna gelen bir kurban kesmek gerekir. Kurban kesmeyen kimse hac günlerinde üç, memleketine döndüðü zaman yedi olmak üzere oruç tutar ki, hepsi tam on gündür. Bu söylenenler, ailesi Mescid-i Haram civarýnda oturmayanlar içindir. Allah'tan korkun. Biliniz ki Allah'ýn vereceði ceza aðýrdýr. (Diyanet vakfý meali)

Bu ayeti iki bölümde anlamaya çalýþmamýz en doðrusu olacaktýr. Birinci bölüm, Hac ve umreye gidemeyenlerin engellenenlerin, yapmasý gerekenleri anlatýyor. Ýkinci bölümde de, Hac ve Umreye gidebilecek þartlarýn oluþtuðu, engel ortadan kalktýðý bir ortamdan bahsediliyor. Hac ya da Umreye gidemeyen, tabi bu gidemeyen kelimesinden birçok þey anlayabiliriz. Hastada olabilir, Ya da Hac ve Umreye gidebilecek ortam yoktur, savaþ vardýr engellenmiþlerdir. Çünkü peygamberimiz devrinde iman edenler, savaþ nedeniyle engelleniyordu.

Ýlk bölümde, Hac ve Umreye gitmek isteyip de, önüne bir engel çýkanlarýn yapmasý gerekenlerden bahsediyor ve bakýn ne diyor. Böyle durumda olanlar kolayýna gelen Kurban kessin. Kurban yakýnlýk, yaklaþmak anlamýndadýr. Allah a sýðýnýlacak, yaklaþýlacak, onun rýzasýný kazanacak davranýþlar arasýnda, Kurban kesmekte var. Daha sonrada kurban, ulaþtýrýlmasý gereken insanlara ulaþýncaya yani Kurban daðýtýlýncaya kadar baþlarýnýzý týraþ etmesin diyor. Dikkat ederseniz, Hacca niyet etmiþ ama önünde çok uzun bir engel olmayan kiþilerden bahsediyor gibi geldi bana. Devamýnda týraþ olma konusuna açýklýk getiriyor.

Dikkatinizi çekmek istediðim konu, Kurban kesilip daðýtýlmasý ve daha sonra týraþ olunmasý, Hacca gitmiþ olanlar için deðil, tam tersine Hacca gitmek istemiþ, ama önünde bir sorunla, engelle karþýlaþmýþ kiþilerin, en son yapmasý gerekenler içinde sayýlýyor. Tabi týraþ olduktan sonra ne yapýlýr, bu konuda Kur’an da verilen örneði hatýrlayalým.

Þimdide ikinci bölüme bakalým. Hacca ya da Umreye gitme konusunda hiçbir engelimiz yoksa, engel ortadan kalkmýþsa, bakýn neler yapýn diyor bu durumda. Hac yapmak niyetiyle gelenler içinden, her kim önce umre yapmak isterse, yani ziyaret maksadýyla gezerse, ona da kolayýna gelen bir kurban gerekir diyor. Tabi kesilen Kurban, oraya gelen ziyaretçilere ikram etmek için. Bunu bulamayanlar içinde üç gün Hac da, yedi günde döndüðünde oruç tutmasý gerektiðini açýkça bildiriyor. Oruç tutabileceklerin ise, yalnýz Mescidi Haram dýþýndan ziyarete gelenler olacaðýný da belirtiyor.

Þimdi düþünmenizi istediðim bir konu var. Siz ayeti okudunuz ve iki bölümde verilen bilgiler ýþýðýnda, Hacca gittiðinizde keseceðiniz kurbandan sonra baþýnýzý týraþ edeceðinizi mi anladýnýz, yoksa Hacca, Umreye gidemeyenlerin Kurban kestikten ve kesilen kurban yerine ulaþtýktan belirli bir zaman sonra, yapacaklarý bir emir olarak mý anladýnýz? Ayet çok açýk bir þekilde Hac ve Umreden alýkonanlarýn yapacaklarý içinde sayýyor bu uygulamayý. Peki, bizler ne yapýyoruz? Hacca ve Umreye gittiðimizde yapýyoruz. Hem de ibadetimizi, tavafýmýzý yapýp ihramdan çýkarken. Yorum ve karar sizlerin.

Þimdide bu konuyla ilgili vereceðim diðer bir ayete göz atalým. Ayette peygamberimizin ve iman edenlerin Mescidi Haram a girmekte zorlandýklarý, engel olunduklarýndan bahsediyor ve bakýn ne diyor.

Fetih 27: Andolsun ki Allah, Peygamberine rüyayý doðru çýkardý. Allah dilerse, MESCÝD-Ý HARÂM'A GÜVEN ÝÇERÝSÝNDE, BAÞLARINIZI TIRAÞ EDEREK VE SAÇLARINIZI KISALTMIÞ OLARAK KORKUSUZCA GÝRECEKSÝNÝZ. Allah sizin bilmediðinizi bilir. Bu rüyadan sonra size yakýn bir fetih nasip edecektir.( Bayraktar Bayraklý meali)

Buradan da anlaþýlýyor ki, Mescidi Harama gitmek için engellenenler, tertemiz týraþ olmuþ bir þekilde Kabeyi ziyarete girebileceklerini Allah müjdeliyor. BU AYETTE DE TIRAÞ OLMA KONUSU, MESCÝDÝ HARAMA GÝDERKEN YAPILDIÐI ANLAÞILIYOR.

Bakara suresi 196. Ayetinde geçen, Hacca ya da Umreye gitmek için engellenen kiþilerin, kurban kesmesi ve daha sonra kesilen kurbanýn yerine varýncaya kadar baþlarýnýn týraþ edilmemesi konusunu, Fetih suresi 27. Ayetle birlikte anlamalýyýz. Fetih suresi 27. Ayetinde, Allah resulünün rüyasýný gerçekleþtiriyor ve baþlarý týraþ edilmiþ bir þekilde Mescidi harama girecekleri bilgisi veriliyor.

Demek ki Hac ya da Umreye gitmek isteyen, ama engellenen kiþiler, kurban kestikten belirli bir zaman geçtikten sonra, kurbanýn yerine varmasý sözlerinden çok uzun bir zaman deðil, sanki engel kalkýncaya kadar geçen bir zamandan bahsediliyor. Yani Hac ve umreye niyet devam ediyor ki, bu arada bir zaman tanýnýyor. Hacca ve Umreye gideceklerin engel ortadan kalktýktan sonra, Mescidi Harama gitmeden týraþ olunmasý isteniyor, diye ayeti anlamamýz sanýrým yanlýþ olmaz. Bu konunun, daha farklý anlamlarý da olabilir, bunlarý da araþtýrmalýyýz. Çünkü hacca ya da Umreye niyet edilmiþ, geçici bir engelle karþýlaþýlmýþ, bu engel geçinceye kadar bir zaman tanýnmýþ.

Çünkü Kur’an ayetlerinin mutlaka akýl ve mantýklý bir açýklamasý vardýr. Allah bir emir veriyorsa, bunun akla ve mantýða uyan bir nedeni vardýr. Yoksa Allah emir vermiþ biz yapalým, araþtýrmaya gerek yok mantýðýyla iman etmek, saðlam bir iman olmaz. ELBETTE ÖNCE VERÝLEN EMRÝ YERÝNE GETÝRMELÝYÝZ, AMA DAHA SONRA ONUN HÝKMETÝNÝ, NEDENLERÝNÝ AYETÝN NE ANLATMAK ÝSTEDÝÐÝNÝ ARAÞTIRMALIYIZ.

Buradan da þunu anlýyoruz. Hacca ya da Umreye niyet ederek, Ýhrama giren bir insan, týrnaklarýný kesecek, dýþ ve iç temizliðini yapacak, toplumun içine çýkmadan tertemiz týraþýný olarak gidecektir. Yoksa Allah ýn huzuruna týraþ olmadan, gereken temizliðini yapmadan çýkýp, tavafýný yaptýktan sonra týraþ olunmasýnýn hiçbir mantýðý olmadýðý gibi, Kur’an a da uymaz. Tavaf ve ibadetten sonra, saçlarýn kesilmesini, Allah a kendi vücudumuzdan saçlarýmýzý kurban ettiðimizi söylemek, Kur’an öðretisine uymaz. Lütfen rivayetleri deðil, Kur’an ýn uyarýlarýný dinleyelim ve dikkate alalým.

Allah emrettiði tüm ibadetleri, bizlere gerektiði kadar Kur’an da açýklamýþtýr. Bizler ne yazýk ki Ýslam ý Kur’an sýnýrlarýnda deðil, atalarýmýzdan intikal eden, rivayet ve saný bilgilerin ýþýðýnda yaþadýðýmýz için, ibadetlerimizi kendi ellerimizle zorlaþtýrmýþ ve sonunda iþin içinden çýkamaz bir hale sokmuþuz. Kur’an Hac ibadetimizi yapabileceðimiz vakitleri açýklar. Haccýn bilinen aylarda, yani haram aylarda, yapýlacaðýný bildirir. Ýbrahim peygamberimiz döneminde de, bu aylarda yapýlmasýna raðmen, bugün Hac vakti olarak, yýlýn birkaç gününe indirgenmesini anlamak, hiç mümkün deðildir.

Deðerli din kardeþlerim. Kur’an Hac aylarýnda, yani haram aylarda, savaþý yasaklýyor ve böylece Hac görevinin huzur içinde yapýlmasý için ortamý saðlýyor. Bizler bugün, bu gerçekleri görmemekte ýsrar ediyoruz. Haram aylar Recep, Zilkade, Zilhicce ve Muharrem aylarýdýr. Üçü Ramazan ayýndan sonra baþlayýp, art arda gelir. Recep ise bunlardan üç ay önce gelen aydýr. Farklý bir düþünce de bu aylarýn, hepsinin ard arda gelmesi gerektiðini, günümüzde ise farklý kabul edildiðinden bahsedilir. Doðrusunu Allah bilir. Bu konuda elimizde kesin bir kanýt yok. Onun için bugün kabul edileni, bizlerde kabul etmek durumundayýz.

Allah Kur’an da bahsedilen, haram aylarýn yalnýz sayýsýný belirlemiþ, ama hangi aylar olduðunu, Ýbrahim peygamberimizden bu yana, deðiþtirmemek þartýyla, o günkü toplumun kararýna býrakmýþtýr. Ama karar verildikten, mutabakat saðlandýktan sonrada, bir daha bu aylarýn yerlerinin deðiþtirilmesinin doðru olmadýðý konusunda, Kur’an da bizleri uyarmýþtýr. Çünkü Ýbrahim Peygamberimiz zamanýnda belirlenen bu aylarýn, bazýlarýný daha sonralarý kendi istedikleri gibi, sayýsýný sabit tutarak, yerlerini deðiþtirmeye çalýþanlarýn olduðunu, Kur’an da verilen örnekten anlýyoruz.

Günümüzde haram aylarýn, tüm Ýslam toplumlarý tarafýndan kabul gördüðü aylar bellidir. Buna kimsenin de itirazý bugüne kadar olmadýðýna göre, bizler bu aylarý haram aylar kabul edip, Hac görevimizi bu aylarda yerine getirebiliriz. Bakara suresi 197. Ayetinde (Hac, bilinen aylardadýr. Kim o aylarda hacca niyet ederse…) diye hükmünü veren Allah ýn sözlerini, lütfen göz ardý etmeyelim. Ben Kur’an dan bunlarý anladým. Sizlere de düþen, hiçbir batýl inancýn etkisinde kalmadan, Kur’an ý rehber alarak, konuyu Kur’an ýþýðýnda anlamaya çalýþmak olmalýdýr.

Ne diyelim bizler Kur’an ý, öpüp baþýmýza koyuyoruz ve ona böylece saygý gösterdiðimizi zannediyoruz. AMA KUR’AN I AKLIMIZIN ÝÇÝNE, BÝR TÜRLÜ SOKAMIYORUZ. Onun içindir ki Allah, Ýslam toplumunun gönül gözlerini açmýyor, hatta gözlere perde çekiyor, gönülleri mühürlüyor. Lütfen unutmayalým, Rabbimiz sizleri Kur’an dan sorgu suale çekeceðim diye, apaçýk hükmünü vermiþtir.

Rabbimiz, biz Ýslam toplumlarý olarak, yaptýðýmýz büyük yanlýþýmýzýn farkýnda olmamýzý saðla ne olur. Yoksa bataklýðýn içinde debelenmekten ve daha da kötüsü namerde muhtaç olmaktan, asla kurtulamayacaðýz.

Saygýlarýmla
Haluk GÜMÜÞTABAK

http://hakyolkuran.com/
http://kuranyolu.blogcu.com/
http://halukgta.blogcu.com/
http://hakyol1.sayfasi.net/[/size]
Baa dn
Kullancnn profilini grntle zel mesaj gnder Yazarn web sitesini ziyaret et
nceki mesajlar gster:   

Yeni balk gnder   Bala cevap gnder    Yeþilalan & Baltacýlý Köyleri Forum Forum Ana Sayfa -> Dini Konular Tm zamanlar GMT
1. sayfa (Toplam 1 sayfa)


 
Gei Yap:  
Bu forumda yeni balklar aamazsnz
Bu forumdaki balklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarnz deitiremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarnz silemezsiniz
Bu forumdaki anketlerde oy kullanamazsnz

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group. Trke eviri: phpBB Trkiye
Tasarm : Mahmut ZDEMR