nceki balk :: Sonraki balk  
Yazar Mesaj
halukgta



Kayt: 21 ub 2015
Mesajlar: 87

MesajTarih: Pr Mar 03, 2016 4:58 pm    Mesaj konusu: Nahl 43 ve Nisa 59. Ayetleri Nasýl Anlamalýyýz. Alntyla Cevap Gnder

]Bu yazýmda sizleri, düþünmeye davet etmek istediðim, Nahl suresi 43. ve Nisa 59. ayetler olacaktýr. Dini nefislerinde þekillendirenler, batýl inançlarýna kanýt arayanlar, bu ayetlerde geçen bir cümleye, kelimeye ayette bahsedilmeyen, Kur’an ýn asla onaylamayacaðý farklý anlamlar vererek, batýl inançlarýna delil yapma çabasý içine girmiþlerdir. Önce ilk ayeti, farklý meallerden yazalým ki doðru anlayabilelim.

Nahl 43: Senden önce de ancak, kendilerine vahyettiðimiz birtakým erkekleri peygamber olarak gönderdik. EÐER BÝLMÝYORSANIZ ÝLÝM SAHÝPLERÝNE SORUN.( Bilmiyorsanýz Kitap ehline sorun.) (Diyanet meali)

Nahl 43: (Ey Peygamber!) Senden önce de, kendilerine vahyettiðimiz erkeklerden baþkasýný peygamber olarak göndermedik. EÐER BUNU BÝLMÝYORSANIZ(EHLÝ ZÝKRE) TEVRAT VE ÝNCÝL ÂLÝMLERÝNE SORUN. ( Elmalý Hamdi meali)

Nahl 43: Biz senden önce de elçi olarak kendilerine vahyettiðimiz erkeklerden baþkasýný göndermedik. EÐER BÝLMÝYORSANIZ, ZÝKÝR/KUR'AN EHLÝNE SORUN. (Yaþar Nuri Öztürk meali)

BU AYET KUR’AN I ANLAYABÝLMEMÝZ ÝÇÝN ÂLÝM, ULEMA, VELÝ KÝÞÝLERE MUTLAKA SORULMASI, DANIÞILMASININ GEREKTÝÐÝNE, DELÝL OLARAK GÖSTERMEKTEDÝRLER. Týpký Kur’an a inandýðýmýz gibi, bu bilgilerinde doðruluðuna inanmamýz sizce doðrumu? ALLAH BEN SÝZLERE KUR’AN I ANLATAMIYORSAM, BENÝM SÖZLERÝMDEN ANLAYAMIYORSANIZ, SÝZE KUR’AN I ANLATAN ÝLÝM SAHÝPLERÝNDEN BÝLGÝ ALIN, ÖÐRENÝN DEMÝÞ OLACAÐINA NASIL ÝNANIRIZ. Allah anlayamayacaðýmýz hükümler gönderip, daha sonrada bizleri birilerine muhtaç kýlar mý sizce?

Hani emin olmadýðýnýz bilgilerin ardýna düþmeyin diyordu Rabbimiz. Yemin ederek anlayabilmemiz için kolaylaþtýrdýðýný söylediði kitabý, Rabbimiz bizlere açýklayamadý da HÂÞÂ, bunu birilerinin baþarabileceðini mi söylüyoruz ve buna inanýyoruz. Ýþte mezheplerin kavgalarý bu düþünceden çýkýyor. Senin mezhep imamýn kâfir, benim ki en doðrusu zihniyeti dini bölüyor. Kur’an güvenilecek, yardým istenecek yalnýz Allah týr der. Sarýlacaðýmýz kitabýnda, yalnýz Kur’an olduðunu apaçýk belirtir bizlere.

Kur’an kiþi odaklý, din inancýný yasaklar. Çünkü imtihan olmanýn özüne aykýrýdýr da ondan. Hatta ne der, sakýn din ve inancýnýz adýna VELÝLERÝN ARDINA DÜÞMEYÝN. Bir ayetinde de, güvenilecek yardým istenecek yalnýz Allah dýr der. Velilere, þeyhlere, efendilere güvenmeden Ýslam ý Kur’an dan yaþamamýzý isteyen Allah, acaba güvenilecek kiþiler bulup da, Ýslam ý yaþamamýzý, onlardan öðrenmemizi ister mi bizlerden?

Eðer Kur’an ý anlamadýðýnýzda, bilenlere sorun demiþ olsaydý, ya da biz böyle bir anlam çýkartýrsak, bu ayet diðer ayetlerle çeliþirdi. Çünkü Allah ayetler için kolaylaþtýrýlmýþ, nice örneklerle açýklanmýþ izah edilmiþtir diyor. Bunun içinde birçok kez yemin ediyor Kur’an da. YANÝ KUR'AN, ÖÐRETÝCÝ BÝR ÖÐRETMENDÝR AYNI ZAMANDA, ONUN ÝÇÝN EÞÝ BENZERÝ YOKTUR. Allah bizlere meydan okuyor ve diyor ki, HAYDÝ BÝR BENZERÝNÝ GETÝRÝN. Düþündürücü deðil mi, eþi benzer olmayan bir kitabý biz okuduðumuzda anlayamýyoruz, ama birileri anlayacaðýmýz hale getirebiliyor.

Sözlerim yanlýþ anlaþýlmasýn, elbette dini öðrenmek için birbirimizden yararlanmalýyýz, hepimiz ayný kapasitede deðiliz. Ama körü körüne birilerine güvenerek deðil. Ayetleri anlamak için, araþtýrmadan Kur’an ý okumadan, eðer birilerine güvenirsek, mutlaka yanlýþ yaparýz. Çünkü beþer her zaman þaþa bilir. Mezheplerde bunun için birbirleriyle kavgalý. Onun içinde bizler ayetleri, yine Kur’an ýn verdiði örneklerden yola çýkarak anlamaya çalýþmalýyýz. Kur’an ýn hiçbir yerinde muhkem ayetlerin anlaþýlamayabileceðinden bahsetmez. Tam tersine kolaylaþtýrýldýðýndan ve birçok örneklerle izah edildiðinden bahseder. Bizlerde çalýþmalarýmýzý, araþtýrmalarýmýzý bu doðrultuda yapmalýyýz. YANÝ KUR’AN I ANLAMAK ÝÇÝN, GÜVENECEK BEÞER ARAMAK YERÝNE, EN GÜVENLÝ KUR’AN DAN BÝZLER, BÝZZAT ÖÐRENMEYE ÇALIÞMALIYIZ. Elbette anlayamadýklarýmýzý da sormalýyýz. Ýmtihan olmanýn gereði budur.

Gelelim ayete, lütfen ayette anlatýlanýn, izah edilenin dýþýna çýkmadan, ayette anlatýlmak istenene odaklanalým ki, en doðruya anlayabilelim. Ayette ne diyordu Allah. Senden öncede senin gibi, er kiþilerden elçiler gönderdik. Yani senden farký yoktu gönderdiðim elçilerin, açýklamasý yapýlýyor. Þimdide bunu kimlere sorulmasýný istediði konusunu düþünelim. Lütfen dikkat, Kur’an yeni indirilmiþ ve toplum yeni Müslüman olmuþ. HATTA DAHA ÖNCE HÝÇ BÝR EHLÝ KÝTABA TABÝ OLMAYAN, EHLÝ KÝTABIN ÝNANÇLARINI ÇOK FAZLA BÝLMEYEN, ÜMMÝ BÝR ELÇÝ, PEYGAMBER VAR. Sizce daha önceki peygamberlerinde, birer beþer olduðunu kimler bilebilir bu durumda. Daha ortada Ýslam toplumu, Ýslam âlimleri, yok ki sorulsun, danýþýlsýn. DÝNÝ KONULARDA DANIÞILACAK OLSAYDI, PEYGAMBERÝMÝZE DANIÞIRLARDI. Demek ki burada sorulan farklý bir soru var. Sorulan soru daha önce gelmiþ peygamberlerin durumu hakkýnda, bunu da bilecek olanlar ayette geçen ZÝKÝR EHLÝ yani Allah katýndan gönderilmiþ kitaplara iman eden, Ehli kitap olduðu anlaþýlýyor. Tabi bugün bizler günümüzde, ayette geçen konuyu hiç kimseye sormak durumunda deðiliz. Çünkü ayet bunu açýkça belirtmiþ, bizlerde buna þüphe duymadan iman ediyoruz.

Bu sözlerimden sonra, þöyle düþünen kardeþlerimde olabilir. Niye ehli kitaba soruyoruz ki, onlar zaten dinden sapmýþ insanlardý. Çok doðru aslýnda, ayette mutlaka onlara sorun demiyor zaten. Bugün bizlerin sormasýna da gerek yok. Ýsterseniz sorun denilen, o günkü toplum. ÇÜNKÜ AYETTE GEREKEN AÇIKLAMA YAPILMIÞ VE TÜM GÖNDERDÝÐÝM ELÇÝLER BEÞERDÝ VE ÖLÜMLÜYDÜ DÝYOR. Dikkat ederseniz eðer bunu bilmiyorsanýz, yani bu konuda þüpheniz varsa, o günkü ehli kitap toplumlar kast edilerek, onlara sorun diyor. YALNIZ DÝKKAT, SORULMASI GEREKEN KONU GÖNDERÝLEN ELÇÝNÝN DURUMUYLA ÝLGÝLÝ. Yoksa dini konularda, onlara danýþýlmalýdýr anlamýnda asla deðil. Bahsettiðimiz ayetin devamýnda ki ayet, bakýn konuyu aslýnda açýklýyor.

Nahl 44: (O peygamberleri) apaçýk belgeler ve kitaplarla gönderdik. Ýnsanlara, kendilerine indirileni açýklaman ve onlarýn da (üzerinde) düþünmeleri için sana bu Kur’an’ý indirdik. (Diyanet meali)

Allah daha önce gönderdiði elçileri apaçýk belgeler, kitaplar göndererek her bilgiyi açýkladýðýný söylüyor. Yani 43. Ayette zikir ehline sorun dediði, daha önceki kitaplarda da ayný bilgilerin olduðu açýklanýyor. Ayetin devamýnda da peygamberimize, sana zikir yani Kur’an indirdik ki, onlara açýklayasýn, teblið edesin diyor. Devamýnda söyledikleri çok önemli. Bize teblið edilen Kur’an ý da bizler, ÜZERÝNDE DÜÞÜNEREK bizzat bizlerin araþtýrmamýzý, imtihanýmýzýn gereklerini yerine getirmemizi istiyor. Bu uyarýlarý Kur’an da, ayetlerin sonunda çok duyarýz. Allah ayetlerin üzerinde bizlerin düþünmesini özellikle emreder. Çünkü kalýcý ve güçlü imanýn yolu düþünerek iman etmekten geçer. KUR’AN I ANLAMAK ÝÇÝN ÂLÝMLERE, VELÝLERE GÝDÝN SORUN SÝZ ANLAYAMAZSINIZ, ÞEKLÝNDE BÝR AYET, ASLA YOKTUR KUR’AN DA. OLSAYDI DÝÐER AYETLERLE, TEZAT OLUÞTURURDU.

Nahl 43. Ayette, çok önemli bir konuya da açýklýk getirdiðini görüyoruz. Daha önce Allah ýn gönderdiði elçilerin, týpký peygamberimizin olduðu gibi bir beþer, ölümlü, bir er kiþi olduðu bilgisi veriliyor ve diyor ki, bu konuda emin olmanýz için, Zikir ehline, yani daha önce gönderdiði elçilere, kitaplara iman edenlere sorun diyor. Buradan açýk bir þekilde Hz. Ýsa peygamberimizin de, týpký peygamberimizin olduðu gibi bir beþer, ölümlü olduðu, o günkü toplum tarafýndan biliniyormuþ. Eðer tamamý yanlýþ inanç içinde olsalardý o gün, onlara sorun demezdi Allah bu konuyu. Þimdide istismar edilen, çok farklý anlamlar yüklenen, Nisa suresi 59. Ayete birlikte bakalým.

Nisa 59: Ey iman edenler! ALLAH’A ÝTAAT EDÝN. PEYGAMBER’E ÝTAAT EDÝN ve sizden olan ulu’l-emre (idarecilere) de. Herhangi bir hususta anlaþmazlýða düþtüðünüz takdirde, Allah’a ve ahiret gününe gerçekten inanýyorsanýz, onu ALLAH VE RESÛLÜNE ARZ EDÝN. Bu, daha iyidir, sonuç bakýmýndan da daha güzeldir. (Diyanet meali)

Ayeti okuduðumuzda, dikkat çeken konu, peygamberimizin yaþadýðý dönemle ilgili. Rabbimiz Ey iman edenler diye baþlýyor ve ilk uyarýda Allah a itaat etmemizi emrediyor. Daha sonrada elçisine yani peygamberimize itaat edin diyor. Burada dikkat etmemiz ve unutmamamýz gereken, peygamberimizin yaþadýðý dönemle ilgilidir. Herhangi bir hususta anlaþmazlýða düþtüðümüzde, sorunlarýnýzý Allah ve resulüne arz edin diyor.

Burada düþünmemiz gereken soru, Allah ayrý resulü ayrýmý? Elbette hayýr, peygamberimize müracaat eden biliyor ki, Allah ýn elçisi ümmetine yalnýz Kur’an ile hükmedecek, yalnýz Kur’an ýn hükümleri ile karar verecektir. Çünkü Allah bir ayetinde ne diyordu; ALLAH HÜKMÜNE, HÝÇ KÝMSEYÝ ORTAK ETMEZ. Maide suresi 49. Ayetinde, bakýn Allah elçisine ne diyor. (SEN DE ARALARINDA, ALLAH'IN ÝNDÝRDÝÐÝYLE HÜKMET. ONLARIN KEYÝFLERÝNE UYMA.)

Ayette, herhangi bir sorununuz olduðunda, peygamberimize arz edilmesini isteyen Rabbimiz, elçisine verdiði görev gereði yalnýz Kur’an ile hükmedeceðini biliyor. Onun içinde Allah a ve resulüne arz edin cümlesini, birlikte anlamalýyýz, ayrý ayrý anlamda deðil. Bakýn Allah elçisine, deki onlara diyerek ne söylemesini istiyor.

Enam 114: (De ki): ALLAH'DAN BAÞKA BÝR HAKEM MÝ ARAYACAÐIM? Halbuki size Kitab'ý açýk olarak indiren O'dur. Kendilerine kitap verdiðimiz kimseler, Kur'an'ýn gerçekten Rabbin tarafýndan indirilmiþ olduðunu bilirler. Sakýn þüpheye düþenlerden olma! (Diyanet vakfý meali)

Buradan da anlýyoruz ki, PEYGAMBERÝMÝZÝN HAKEMLÝÐÝ, Allah ýn hükümlerinden oluþuyor, yani Kur’an dan, farklý bilgilerden deðil. Ayetin devamýnda da, çok net bir açýklama yapýyor ve diyor ki, (Hâlbuki size Kitab'ý açýk olarak indiren O'dur) Tabi bizler bunca ayeti gördüðümüz halde, hala açýkta ne kadar açýk, diyerek gerçekleri anlamamakta ýsrar ediyoruz.

Ayette ayrýca dikkat çeken bir uyarý ise, bizlerin seçtiði yöneticilere uymamýz emredilmiþtir. Uyarmak isterim, Kur’an kendi yöneticinizi kendiniz seçin der. Ama ne yazýk ki Ýslam toplumlarý, genel çoðunlukla krallýkla yönetilmiþtir ve yönetilmeye de devam ediyor. Bu uyarýdaki amaç, toplum arasýnda sükûnetin ve barýþýn saðlanmasý adýnadýr.

Peki, bizler günümüzde Nisa 59. Ayetten ne anlamalýyýz. Burasý çok önemli. Allah iman eden Müslümanlara sesleniyor, Allah a ve onun elçisi kanalýyla göndermiþ olduðu kitap Kur’an a itaat etmemizi emrediyor. Bu ayetten eðer Kur’an dan baþka dini yaþamak için, peygamberimizin hadislerine de iman etmemizi emrediyor Allah, diye anlarsak, Kur’an da geçen yüzlerde emre ters düþeriz. Lütfen unutmayalým, peygamberimiz saðlýðýnda Kur’an ýn dýþýndan hiçbir þey yazdýrmamýþ, ümmetine bunlarda dinin emirleridir, uymalýsýnýz dememiþtir. Hatta hadis naklini, yapýlan yanlýþlarý, sözlerine ilaveleri gördüðünden yasaklamýþtýr. Tek bir ayeti hatýrlatmak yetecektir.

Zuhruf 44: Doðrusu Kur'an, sana ve kavmine bir öðüttür. ÝLERÝDE ONDAN SORUMLU TUTULACAKSINIZ. (Diyanet Vakfý meali)

Bu ve buna benzer yüzlerce ayete iman ettiðimizi söylüyorsak, peygamberimizin Kur’an ýn dýþýndan, dine ilaveler yaptýðýna inanmamýz, hatalarýn en büyüðü olacaktýr. Bugün Ýslam toplumunun bölünmesinin, bir birine düþman olmasýnýn tek nedeni, Kur’an ýn dýþýndan emin olamayacaðýmýz bilgilerin ardý sýra gitmemiz ve bu bilgileri dinin asli unsuru kabul etmemizdendir.

Tüm bu bilgilerden yola çýkarak, tekrar þunu söyleyebiliriz. Bugün bizler peygamberimizin yolundan gitmek, onu örnek almak istiyorsak, Allah ýn da emrettiði gibi, yalnýz Kur’an ýn ipine sarýlmalýyýz. Emin olmadýðýmýz bilgilerin ardý sýra gitmemeliyiz. Unutmayalým, peygamberimiz bizler için güzel bir örnektir, dinde Allah ýn ortaðý deðil.


Saygýlarýmla
Haluk GÜMÜÞTABAK


http://hakyolkuran.com/
http://kuranyolu.blogcu.com/
http://hakyol1.sayfasi.net/
http://halukgta.blogcu.com/
Baa dn
Kullancnn profilini grntle zel mesaj gnder Yazarn web sitesini ziyaret et
nceki mesajlar gster:   

Yeni balk gnder   Bala cevap gnder    Yeþilalan & Baltacýlý Köyleri Forum Forum Ana Sayfa -> Dini Konular Tm zamanlar GMT
1. sayfa (Toplam 1 sayfa)


 
Gei Yap:  
Bu forumda yeni balklar aamazsnz
Bu forumdaki balklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarnz deitiremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarnz silemezsiniz
Bu forumdaki anketlerde oy kullanamazsnz

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group. Trke eviri: phpBB Trkiye
Tasarm : Mahmut ZDEMR